Debata
balonowa to jeden z pomysłów na wprowadzenie uczniów w świat debaty oksfordzkiej
i sztuki argumentowania. Dlaczego? Niektórzy mogą być sceptycznie nastawieni do
debaty oksfordzkiej jako metody, twierdząc, że to za trudne i że sporo czasu
trzeba poświęcić na przygotowanie – nie tylko argumentacji, ale i kontrargumentacji.
Do tego wywiązanie się z poszczególnych ról, pytania, informacje, publiczne
wystąpienie.
Stąd
proponuję przetestowaną na uczniach debatę balonową, opierającą się głównie na
ćwiczeniu sztuki argumentacji i oswajaniu się z wystąpieniem publicznym. Jak mi
się to udało?
Debata balonowa – krok po kroku.
Teoria
Dlaczego debata balonowa? Wyobraźmy sobie, że wybranych do debaty polityków umieszczono w balonie. Jednak ten nie może się wzbić w powietrze. Musimy się kogoś pozbyć :)
1.
Dzielimy klasę
na grupy, maksymalnie czteroosobowe.
2. Wyznaczamy temat dyskusji np. Najwybitniejszy polityk II Rzeczypospolitej.
3.
Przydzielamy
każdej grupie jedną lub dwie z wcześniej wybranych postaci np. Roman Dmowski,
Wojciech Korfanty, Wincenty Witos, Władysław Grabski. Ważne jest, by osiągnięcia
tych polityków były w miarę równe do obrony i porównywalne.
4.
Uczniowie muszą
mieć czas na przygotowanie argumentów broniących poszczególne postaci. Najlepiej
jeśli będą mieli możliwość pracy na lekcji pod kierunkiem nauczyciela, który
zwróci im uwagę na wagę poszczególnych decyzji, osiągnięć np. polityków II RP.
5.
45 minut jest
optymalnym czasem do przeprowadzenia debaty balonowej.
6.
Dzień debaty:
zorganizujmy publiczność, która będzie głosować.
7.
Przebieg debaty
podzielmy na dwie rundy. Pierwsza przedstawienie wszystkich postaci i części osiągnięć.
8.
Głosowanie publiczności,
która odrzuca tych polityków, którzy byli mniej wybitni. Oczywiście musi
powiedzieć choć jednym zdaniem, skąd taka a nie inna decyzja. Dzięki czemu
publiczność słucha i jest bardziej zaangażowana w debatę. Postaci, które
dostały w tym wypadku najwięcej głosów odpadają z rozgrywki. Ważne jest, by z
góry ustalić, jaka część postaci nie weźmie udziału w dalszej części debaty.
9.
Druga runda – te
grupy, których postaci zostały, przedstawiają kolejne osiągnięcia polityków,
argumentując, że to właśnie ich postać powinna zasłużyć na miano
najwybitniejszego.
10. Głosowanie publiczności – tym razem wybierają postać
najwybitniejszą, podobnie jak w poprzednim głosowaniu, argumentując dlaczego.
11. Podsumowanie debaty przez nauczyciela.
Praktyka
Historia i
społeczeństwo wydawałoby się, że najbardziej nijaki przedmiot, jakiego można
uczyć w liceum ogólnokształcącym. Nic bardziej mylnego, daje on ogromne
możliwości zastosowania innowacyjnych programów i metod. Podczas omawiania
obowiązkowego modułu Ojczysty panteon.
Ojczyste spory postanowiłam wykorzystać debatę balonową do omówienia tematu
Piastów.
1.
Jedną lekcję
poświęciłam na omówienie sztuki argumentacji, zastanawiając się, czy jajko jest
mądrzejsze od kury. Udało się nam nawiązać ciekawą dyskusję i spostrzeżenia uczniów
były niezwykle ciekawe.
2.
Potem przyszedł
czas na właściwy, historyczny temat Rządy którego z Piastów miały największe
znaczenie dla Polski. Do debaty wybrałam: Mieszka I, Bolesława
Chrobrego, Bolesława Szczodrego, Bolesława Krzywoustego, Władysława Łokietka i
Kazimierza Wielkiego.
3.
Podzieliłam
grupę uczniów na trzy grupki i każda miała za zadanie przygotowanie dwóch
postaci. By dobór był sprawiedliwy uczniowie losowali.
4.
Przez dwie
lekcje wertowali podręczniki i internet, zastanawiając się nad osiągnięciami
poszczególnych władców i odpowiadając sobie na zasadnicze pytanie, jakie to
miało znaczenie dla Polski.
5.
W dniu debaty zaprosiliśmy
zaprzyjaźnioną grupę, mającą w tym samym czasie historię i społeczeństwo, by
wysłuchała i oceniła pracę uczniów.
Olu bardzo, bardzo serdecznie dziękuję za współpracę :)
6.
Zgodnie z planem
przedstawiono najpierw wszystkie postaci i ich osiągnięcia. Niestety plan nie
powiódł się z 100%, gdyż osoba odpowiedzialna za Bolesława Chrobrego była
nieobecna. Niemniej jednak ta część była niezwykle interesująca a uczniowie
przygotowani. Następnie publiczność uznała, że należy odrzucić dwie postaci:
Bolesława Szczodrego i Bolesława Krzywoustego. Kolejny etap to udowodnienie, że
jeden z trzech pozostałych władców a w szczególności jego decyzje, miały największe
znaczenie dla Polski.
Jak argumentowali uczniowie w tej ostatecznej
rozgrywce?
Mieszko I – chrzest, czyli wprowadzenie Polski w
krąg państw chrześcijańskich, wzmocnienie pozycji władcy, uniknięcie
chrystianizacji, rozwój kultury.
Władysław Łokietek – zjednoczenie ziemie polskich,
czyli wzmocnienie państwa, usprawnienie gospodarki i handlu np. likwidacja ceł
Kazimierz Wielki – założenie Akademii Krakowskiej,
czyli prestiż państwa, jedyne w Europie katedry matematyki i astronomii, możliwość
kształcenia w kraju.
Wygrał Mieszko I, choć nie jednogłośnie.
(Plusy w kółeczku pokazują głosowanie w II rundzie)
Zalety:
- ćwiczymy sztukę argumentowania
- nie musimy koncentrować się na formie
- oswajanie z wystąpieniem publicznym
- aktywna publiczność, która musi uargumentować
swoją decyzję
- możliwość zmieszczenia się w jednej godzinie lekcyjnej
-
przygotowanie do właściwej debaty oksfordzkiej
- szeroka możliwość zastosowania: od dyskusji o postaciach z bajek po postaci wpływające na losy świata
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz