Korzyści z debatowania jest wiele. Częściowo już o nich
pisałam
i z pewnością powstanie na ten temat jeszcze nie jeden post.
i z pewnością powstanie na ten temat jeszcze nie jeden post.
Jednak biorąc pod uwagę, że głównie debatuje młodzież, można
by przypuszczać, że tylko oni odnoszą korzyści. Przeciwnie – nauczyciel przygotowujący
- również poznaje mechanizmy związane z wystąpieniami publicznymi, sztuką
argumentacji itd. By solidnie przygotować drużynę do turnieju, trzeba posiadać
na ten temat minimum wiedzy (o kwestiach merytorycznych nawet nie wspomnę),
uczestniczy też w warsztatach, przysłuchuje się, wyciąga wnioski. Pytanie,
czy oprócz turnieju i przekazania swoich umiejętności debatującym uczniom, ta
zdobyta wiedza i doświadczenie mogą się nauczycielowi przydać w innych okolicznościach?
Odpowiedź
jest tylko jedna – TAK.
21 kwietnia 2017 roku miała okazję w
ramach Festiwalu Edukacji, organizowanego przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia
Nauczycieli „WOM” w Katowicach, przeprowadzić krótkie warsztaty „Sztuka
debatowania dla nauczycieli”. Oto cztery najważniejsze wnioski:
1.
Nauczyciel
powinien posiadać autorytet, wynikający nie tylko z samego faktu, że jest
nauczycielem. Na siłę tego autorytetu trzeba sobie zapracować. Z pewnością nie
pomogą temu hasła „bo tak”, „bo nie”, „bo jestem nauczycielem”. Solidna
odpowiedź wyjaśniająca przeróżne uczniowskie rozterki, będzie procentować ugruntowaniem
pozycji nauczyciela.
Analogicznie będzie, gdy rozmawiamy z rodzicami uczniów, dyrektorem, czy nawet z koleżankami/kolegami z pracy.
Analogicznie będzie, gdy rozmawiamy z rodzicami uczniów, dyrektorem, czy nawet z koleżankami/kolegami z pracy.
2.
Poprzedni
punkt ukazał, w jak wielu relacjach przyda się nauczycielowi sztuka argumentacji:
·
nauczyciel
– uczeń
·
nauczyciel
– rodzic
·
nauczyciel
– dyrektor
·
nauczyciel
– nauczyciel
Niejednokrotnie są to bardzo
skomplikowane relacje i umiejętność jasnego wyklarowania swojej racji,
utrzymanie spokoju, buduje zaufanie i sprzyja rozwiązywaniu konfliktów.
3.
Dzięki
umiejętności argumentowania swoich racji, oraz stanowiska w czasie dyskusji, możemy
wymagać od swojego oponenta, by w podobny sposób wytłumaczył swoje racje. W ten
sposób „wymusimy” dyskusje na odpowiednim poziomie.
4.
Najważniejsze!
By móc argumentować na wysokim poziomie musimy się przygotować do rozmowy.
Oczywiście nie zawsze mamy taką możliwość. Jednak gdy tylko możemy,
wykorzystajmy ten czas. Ważnym elementem przygotowania do dyskusji, czy to z
uczniami, czy rodzicami, jest próba zanegowania własnych argumentów. To istotny
element strategii. Dlaczego? Ponieważ nasz rozmówca będzie próbował obalić nasze
stanowisko. Wiedząc, albo przypuszczając, jakie kontrargumenty zostaną użyte,
możemy przygotować się na ich kontrargumentację, by jeszcze bardziej wzmocnić
nasze stanowisko w konkretnej sprawie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz