niedziela, 2 lipca 2017

Nauczyciel a sztuka argumentacji




Korzyści z debatowania jest wiele. Częściowo już o nich pisałam
i z pewnością powstanie na ten temat jeszcze nie jeden post.
Jednak biorąc pod uwagę, że głównie debatuje młodzież, można by przypuszczać, że tylko oni odnoszą korzyści. Przeciwnie – nauczyciel przygotowujący - również poznaje mechanizmy związane z wystąpieniami publicznymi, sztuką argumentacji itd. By solidnie przygotować drużynę do turnieju, trzeba posiadać na ten temat minimum wiedzy (o kwestiach merytorycznych nawet nie wspomnę), uczestniczy też w warsztatach, przysłuchuje się, wyciąga wnioski. Pytanie, czy oprócz turnieju i przekazania swoich umiejętności debatującym uczniom, ta zdobyta wiedza i doświadczenie mogą się nauczycielowi przydać w innych okolicznościach?
Odpowiedź jest tylko jedna – TAK.

         21 kwietnia 2017 roku miała okazję w ramach Festiwalu Edukacji, organizowanego przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach, przeprowadzić krótkie warsztaty „Sztuka debatowania dla nauczycieli”. Oto cztery najważniejsze wnioski:

1.   Nauczyciel powinien posiadać autorytet, wynikający nie tylko z samego faktu, że jest nauczycielem. Na siłę tego autorytetu trzeba sobie zapracować. Z pewnością nie pomogą temu hasła „bo tak”, „bo nie”, „bo jestem nauczycielem”. Solidna odpowiedź wyjaśniająca przeróżne uczniowskie rozterki, będzie procentować ugruntowaniem pozycji nauczyciela.
Analogicznie będzie, gdy rozmawiamy z rodzicami uczniów, dyrektorem, czy nawet z koleżankami/kolegami z pracy.
2.   Poprzedni punkt ukazał, w jak wielu relacjach przyda się nauczycielowi sztuka argumentacji:
·         nauczyciel – uczeń
·         nauczyciel – rodzic
·         nauczyciel – dyrektor
·         nauczyciel – nauczyciel
Niejednokrotnie są to bardzo skomplikowane relacje i umiejętność jasnego wyklarowania swojej racji, utrzymanie spokoju, buduje zaufanie i sprzyja rozwiązywaniu konfliktów.
3.   Dzięki umiejętności argumentowania swoich racji, oraz stanowiska w czasie dyskusji, możemy wymagać od swojego oponenta, by w podobny sposób wytłumaczył swoje racje. W ten sposób „wymusimy” dyskusje na odpowiednim poziomie.

4.   Najważniejsze! By móc argumentować na wysokim poziomie musimy się przygotować do rozmowy. Oczywiście nie zawsze mamy taką możliwość. Jednak gdy tylko możemy, wykorzystajmy ten czas. Ważnym elementem przygotowania do dyskusji, czy to z uczniami, czy rodzicami, jest próba zanegowania własnych argumentów. To istotny element strategii. Dlaczego? Ponieważ nasz rozmówca będzie próbował obalić nasze stanowisko. Wiedząc, albo przypuszczając, jakie kontrargumenty zostaną użyte, możemy przygotować się na ich kontrargumentację, by jeszcze bardziej wzmocnić nasze stanowisko w konkretnej sprawie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz